Viktige råd fra Lied-utvalget

I dag legger Lied-utvalget fram sin rapport om framtidas videregående utdanning i Norge. Dette er en NOU som har fått det sterke navnet «Med rett til å mestre». NFFL mener utvalget med denne rapporten har gjort viktig jobb for å styrke og forbedre videregående utdanning og NFFL ser fram til videre diskusjon omkring utvalgets anbefalinger.

I første omgang vil NFFL gratulere Lied-utvalget med ferdigstilling av dette arbeidet og peke på noen av det NFFL mener er viktige områder.

Utvalget har tatt en grundig gjennomgang av videregående opplæring i Norge og vurdert ulike sider ved dette. Det er viktig at det blir satt fokus på gjennomføring og at voksne ikke begrenses i sin adgang til videregående utdanning. Da er det veldig positivt at utvalget presiserer voksnes behov og at retten til videregående utdanning blir evaluert. NFFL ser det også som veldig positivt at utvalget ser på alternative og mer fleksible modeller for å legge til rette for at alle skal lykkes. Dette inkluderer forslag til tidsbruk, mulighet for å gjøre omvalg og å forbedre karakterer, mulighet for flere fagbrev eller en dobbelt kompetanse med både fagbrev og studiekompetanse. Samtidig peker også utvalget på behovet for dybdelæring og faglig identitet på tidligere stadier. NFFL håper også de nye forslagene kan bidra til mer fleksible samarbeid med bedrifter og fagmiljø utenfor den enkelte skole.

NFFL mener at videregående skole må være en viktig brikke i et større samfunn og en integrert del av samfunnsliv og arbeidsliv – og ikke en adskilt institusjon. For å sikre en god videregående opplæring, må det være nok lærere og andre fag- og voksenpersoner i skolen til at alle elever kan bli sett, utnytte sine evner og fullføre utdanningen. Da er det avgjørende at det settes av nok ressurser til lokaler, utstyr og lærere.

NFFL ser fram til å gå grundig gjennom rapporten og delta i og å følge den videre diskusjonen omkring utvalgets anbefalinger.