Rettferdig ordning for konkurransepoeng

NFFL ber om at det kommer på plass en mer rettferdig ordning for konkurransepoeng for de som søker høyere utdanning via samordna opptak. Med dagens ordning får søkere til høyere utdanning, tilleggspoeng hvis de har gjennomført for eksempel folkehøyskole eller siviltjeneste. Studenter som har studert ved skoler godkjent etter kapittel 4 i Voksenopplæringsloven får ikke dette. Dette gjelder for eksempel Oslo Fotokunstskole, Kragerø Kunstskole og Norsk Yrkesdykkerskole. NFFL mener dette systemet er veldig urimelig og bidrar til å gjøre disse skolene mindre attraktive.

NFFLs landsmøtet 2019 vedtok å utarbeid et politisk notat på den urettferdige ordningen med konkurransepoeng. Dette notatet er sendt til Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget. Nedenfor kan du lese hele notatet.

Les hele det politiske notatet her: Politisk notat Konkurransepoeng