Digitale løsninger også for de frittstående skolene

Det er åpenbart at digitale løsninger blir en stadig større del av samfunnet – også i skole og utdanning. Med utbruddet av Covid-19 ble det også tydeliggjort hvor viktig det er å kunne ha digitale kanaler for undervisning og kommunikasjon. Digitale læremidler åpner også for mer fleksible undervisningsopplegg.

NFFL representerer fagskoler, videregående skoler og skoler godkjent etter kapittel 4 i voksenopplæringsloven. De to sistnevnte har i dag et forbud mot å drive fjernundervisning. Dette mener NFFL er et utdatert forbud som må fjernes.

Når det kommer til det økonomiske, vil både fagskoler, videregående skoler og kap.4-skoler ha behov for støtte til å investere i utstyr og opplæring i digitale verktøy. Siden NFFLs politiske notat ble skrevet, har det heldigvis blitt annonsert at det vil komme søkbare midler til friskolene i løpet av høsten 2020, men NFFL frykter at summene fort blir små når de skal fordeles på skoler og elever. Regjeringen har også foreslått å øke potten for utviklingsmider til fagskolene for at disse skolene skal kunne investere i og oppgradere utstyr. Kap.4-skolene ser imidlertid ut til å falle mellom to stoler når det kommer til disse støtteordningene. Disse skolene vil også ha behov for støtte til digitalisering.

Her kan du laste ned og lese NFFLs politisk notat om Digitalisering